søndag den 11. december 2011

Coco truffles!

I ufattelig god timing fik jeg i adventsgave i dag kogebogen Søde Sager af Mette Blomsterberg, og sagde ellers hele formiddagen og savlede over de himmelske lækkerier, der alle skal prøves inden for den nærmeste fremtid. Gik også straks i gang med flere af tingene, heriblandt kokos trøflerne, jeg lige har nydt én af, og de er fantastiske som konfekt her i den søde tid!

Så på trods af min filosofi - om, at madindlæg ikke rigtig er noget værd, når ikke man har et kamera, så man kan forevise alt den smukke, lækre mad - kommer her opskriften.

Trøflerne:
  • 1-1/2 dl. Piskefløde
  • 2 spsk. kokosmel
  • 275 g. lys chokolade, jo bedre kvalitet, jo bedre trøfler 
  • 20 g. smør

Overtrækket:
  • Ca. 200 g. lys chokolade
  • Ca. 100 g. kokosmel


Chokoladen hakkes så fint som muligt med en kniv og kommes op i en rimelig stor skål.
Fløden og kokos bringes i kog og tages af varmen.
Halvdelen af den stadig varme fløde hældes over chokoladen. Rør godt. Tilsæt nu resten af den varme fløde. Rør igen. Dette gik lidt galt for mig, da chokoladen ikke smeltede helt, men så får man bare en smule mere crnchy kugler, hvilket også er ganske skønt. Læg husholdningsfilm direkte ovenpå den færdige trøffelcreme og lad den stå på køl i nogle timer.

Optimalt kommes cremen nu op i en stofsprøjtepose med en glat tylle i cremen sprøjtes ud på bagepapir i små, lige store flade toppe. Min tylle er imidlertidig gået i stykker, og jeg formåede selv at lave nogle okay kugler med hænderne. De stilles nu  i køleskab et par timer. Chokoladen smeltes, og kokosmelet hældes i en skål. Trøflerne rulles nu først i chokoladen og herefter i kokosmelet. Lad chokoladen størkne, og nyden ellers de himmelske bider med nogen du holder af, det bliver de bare bedre af! :)


The Fashionphile

Ingen kommentarer:

Send en kommentar