onsdag den 4. maj 2011

Tip of the day!































I har hørt det en milliard(rundt regnet) gange før, I vil med garanti høre det en milliard gange igen, og alligevel vil jeg fortælle Jer det for en milliard og første gang; Drik nok vand! Det er så simpelt et skøn- og sundhedsråd og alligevel er det altså de færreste af os, der rent faktisk får de anbefalede 1.5-2 liters vand om dagen. Kroppen består jo som bekendt af 50-75 % væske. Når du tænker på dette og f.eks. forestiller sig grundlæggende 75 % af dig(det kunne være begge ben, samt mave og ryg) lavet af rent vand, er det måske lettere at forstå hvor vigtigt, det er at få nok væske gennem dagen. Ilt er det eneste, vi har mere brug for end vand(Chokolade MÅ komme på en tredjeplads, ikke?). På en almidenlig dag for en gennemsnitligt aktiv person af gennemsnitlig hæjde og drøjde mister vi 1.7 liter vand og selvsagt mere på en varmere dag eller en dag hvor vi dyrke mere motion. Og selvfølgelig tæller ens vægt og masse også ind her. Men grundlæggende er det altså omkring 2 liter(og ofte lidt mere endda) vi har brugfor at indtage hver eneste ene dag. Mellem en halv og hel liteer af dette optager vi dog gennem maden og derfor er det omkring halvanden liter rent vand du selv skal sørge for at hælde på gennem dagen. En god huskeregel er - så delikat det nu bliver at høre på - at kigge på ens urin, der helst skal være lysegul og hverken mørkegul eller hel gennemsigtig. man kan nemlig også drikke for meget vand og hermed skylde vigtige mineraler og ikke mindst salt ud af kroppen. Væske er så utrolig vigtigt, at få idet sørger for så manger af kroppens funktioner herinblandt fordøjelsen, rensnings af affalsstoffer, transport af næringsstoffer gennem blodet(blod består vist af lidt over 90 % vand), at holde hjernen i form(denne består af 75 % væske).

Selv drak jeg stort set aldrig noget fær jeg blev 10 år og kunne let spille ufatteligt hårde, sveddrivende fodboldkampe uden at drikke én eneste tår vand genne dagen. Nu kan jeg overhovedet ikke leve uden, og kan hurtigt mærke forskel på mit hoved, min hals mit velbefindende og mine læbers tærhed hvis ikke jeg får nok vand!

Så husk at tænk over det alle sammen, også selvom I har hørt det før. Det hjælper jo ikke, hvis ikke I gør noget ved det.

The Fashionphile

Ingen kommentarer:

Send en kommentar